Jak na správnou rehabilitaci po náhradě kolenního kloubu 2. díl

Jak na správnou rehabilitaci po náhradě kolenního kloubu – 2.díl

Duben 10, 2019

Obsahem 2. dílu „Jak na správnou rehabilitaci po náhradě kolenního kloubu“ je prezentace vhodných cviků, které můžete cvičit po 1. ortopedické kontrole, tedy po 6ti týdnech od operace. V tomto období máte zřejmě od svého operatéra povolenou 50% zátěž operované dolní končetiny, kterou je vhodné dodržovat 6 měsíců od operace. Po půl roce zpravidla operatér povolí plnou zátěž, ale i tak je vhodné mít pro lepší stabilitu či delší trasy vycházkovou hůl nebo 1 francouzskou hůl. Uvedené cviky berte jako možnost či zpestření cviků, které třeba již znáte, protože cviků vhodných po TEP kolene existuje nepřeberné množství. Cviky jsou vždy ukazovány s doprovodným komentářem, navádějícím na správné provedení.

Pomůcky použité ve videu:

THERA-BAND podložka na cvičení
THERA-BAND gymnastický míč
THERA-BAND pružný pás CLX

Všechny potřebné informace naleznete na rehasport.cz
Obsah videa:
0:14 – Úvod do rehabilitace
1:10 – 1. cvik na rozsah pohybu v kolenním kloubu
3:22 – 2. cvik na zlepšení rovnováhy
5:51 – 3. cvik kombinace tréninku rovnováhy a síly
8:10 – 4. cvik cvičení rozsahu pohybu do ohnutí
9:56 – 5. cvik trénink propínání kolenního kloubu
12:39 – 6. cvik posílení celého těla pomocí pružného pásu CLX
15:20 – Závěrečné shrnutí a tipy na cvičení

Níže naleznete režimová opatření, která byste měli dodržovat, aby vám kloubní náhrada co nejdéle a nejlépe sloužila.

  • Cvičit byste měli raději 3-5x/den denně kratší dobu (20-30 minut).
  • Podle našich zkušeností není intenzivní rehabilitace ihned po propuštění z nemocnice vhodná.
  • Obvykle stačí, když budete po dobu 6ti týdnů cvičit podle našeho videa, resp. instruktáže z nemocnice, kde vás operovali.
  • Po té začnete z intenzivnějším cvičením ve vámi vybraném zařízení nebo podle 2. dílu videa.

Doporučení pro první 3 měsíce po operaci:

pravidelně pečujte o jizvu. Pokud si nejste jisti jak, podívejte se na návod Jak správně pečovat o jizvu
spěte na pevném a tvrdém lůžku
vleže kolena a palce směřují do stropu, ve stoji a při chůzi dopředu – nevytáčejte operovanou dolní končetinu (DK) dovnitř ani ven!
střídejte chůzi, sed a leh, omezte dlouhodobé stání
seďte maximálně půl hodiny
při chůzi se řiďte pocitem únavy, nepřetěžujte operovanou DK dlouhými pochody
nechoďte po mokrém povrchu
v zimním období používejte na berle protiskluzové nástavce
pro práci v domácnosti používejte vyšší židli (nejlépe s nastavitelnou výškou a opěrkami pro ruce)
několikrát denně cvičte (až 5x/den kratší dobu)
používejte i doma pevnou obuv s pevnou patou
při obouvání používejte dlouhou lžíci
odstraňte doma všechny volně ležící koberce, předložky, rohožky, event. prahy – předcházíte tím pádu
pravidelně kontrolujte technický stav vašich holí (zvláště gumových konců)
pro osobní hygienu je nejvhodnější sprchový kout, není-li k dispozici, tak ve vaně stůjte nebo si pořiďte sedátko
nekoupejte se v horké vodě
v koupelně používejte protiskluzové podložky a madla
sledujte svoji tělesnou hmotnost – nadváha vede k většímu opotřebování endoprotézy

Trvale platná doporučení:

  • nenoste těžká břemena
  • vyvarujte se prudšího běhu a skoků, kontaktních sportů, jízdy na koni, lyžování v náročném terénu
  • doporučit lze plavání, chůzi a jízdu na kole po úplném zhojení kolenního kloubu
  • při potížích vyhledejte lékaře (náhle vzniklá nová bolest, zarudnutí či sekrece z operační rány (jizvy), omezení rozsahu pohybu operovaného kolene, horečky) určitý šetřící režim je nutné dodržovat do konce života

Asi po půl roce je možné uvažovat o návratu k vhodnému zaměstnání. Doporučit lze spíše lehčí zaměstnání převážně v sedu, eventuelně na kratší pracovní úvazek. Ze sportu a pohybových aktivit je vhodné plavání (ne prsa!), cvičení ve vodě, jízda na kole a procházky. Vylučte sporty, při kterých jsou nutné podřepy, klek na kolena, vzpírání těžkých břemen a doskoky.