Jak na správnou rehabilitaci po náhradě kolenního kloubu 2. díl

Jak na správnou rehabilitaci po náhradě kolenního kloubu – 2.díl

10/04/2019

Obsahem 2. dílu „Jak na správnou rehabilitaci po náhradě kolenního kloubu“ je prezentace vhodných cviků, které můžete cvičit po 1. ortopedické kontrole, tedy po 6ti týdnech od operace. V tomto období máte zřejmě od svého operatéra povolenou 50% zátěž operované dolní končetiny, kterou je vhodné dodržovat 6 měsíců od operace. Po půl roce zpravidla operatér povolí plnou zátěž, ale i tak je vhodné mít pro lepší stabilitu či delší trasy vycházkovou hůl nebo 1 francouzskou hůl. Uvedené cviky berte jako možnost či zpestření cviků, které třeba již znáte, protože cviků vhodných po TEP kolene existuje nepřeberné množství. Cviky jsou vždy ukazovány s doprovodným komentářem, navádějícím na správné provedení.

Pomůcky použité ve videu:

THERA-BAND podložka na cvičení
THERA-BAND gymnastický míč
THERA-BAND pružný pás CLX

Všechny potřebné informace naleznete na rehasport.cz
Obsah videa:
0:14 – Úvod do rehabilitace
1:10 – 1. cvik na rozsah pohybu v kolenním kloubu
3:22 – 2. cvik na zlepšení rovnováhy
5:51 – 3. cvik kombinace tréninku rovnováhy a síly
8:10 – 4. cvik cvičení rozsahu pohybu do ohnutí
9:56 – 5. cvik trénink propínání kolenního kloubu
12:39 – 6. cvik posílení celého těla pomocí pružného pásu CLX
15:20 – Závěrečné shrnutí a tipy na cvičení

Níže naleznete režimová opatření, která byste měli dodržovat, aby vám kloubní náhrada co nejdéle a nejlépe sloužila.

  • Cvičit byste měli raději 3-5x/den denně kratší dobu (20-30 minut).
  • Podle našich zkušeností není intenzivní rehabilitace ihned po propuštění z nemocnice vhodná.
  • Obvykle stačí, když budete po dobu 6ti týdnů cvičit podle našeho videa, resp. instruktáže z nemocnice, kde vás operovali.
  • Po té začnete z intenzivnějším cvičením ve vámi vybraném zařízení nebo podle 2. dílu videa.

Doporučení pro první 3 měsíce po operaci:

pravidelně pečujte o jizvu. Pokud si nejste jisti jak, podívejte se na návod Jak správně pečovat o jizvu
spěte na pevném a tvrdém lůžku
vleže kolena a palce směřují do stropu, ve stoji a při chůzi dopředu – nevytáčejte operovanou dolní končetinu (DK) dovnitř ani ven!
střídejte chůzi, sed a leh, omezte dlouhodobé stání
seďte maximálně půl hodiny
při chůzi se řiďte pocitem únavy, nepřetěžujte operovanou DK dlouhými pochody
nechoďte po mokrém povrchu
v zimním období používejte na berle protiskluzové nástavce
pro práci v domácnosti používejte vyšší židli (nejlépe s nastavitelnou výškou a opěrkami pro ruce)
několikrát denně cvičte (až 5x/den kratší dobu)
používejte i doma pevnou obuv s pevnou patou
při obouvání používejte dlouhou lžíci
odstraňte doma všechny volně ležící koberce, předložky, rohožky, event. prahy – předcházíte tím pádu
pravidelně kontrolujte technický stav vašich holí (zvláště gumových konců)
pro osobní hygienu je nejvhodnější sprchový kout, není-li k dispozici, tak ve vaně stůjte nebo si pořiďte sedátko
nekoupejte se v horké vodě
v koupelně používejte protiskluzové podložky a madla
sledujte svoji tělesnou hmotnost – nadváha vede k většímu opotřebování endoprotézy

Trvale platná doporučení:

  • nenoste těžká břemena
  • vyvarujte se prudšího běhu a skoků, kontaktních sportů, jízdy na koni, lyžování v náročném terénu
  • doporučit lze plavání, chůzi a jízdu na kole po úplném zhojení kolenního kloubu
  • při potížích vyhledejte lékaře (náhle vzniklá nová bolest, zarudnutí či sekrece z operační rány (jizvy), omezení rozsahu pohybu operovaného kolene, horečky) určitý šetřící režim je nutné dodržovat do konce života

Asi po půl roce je možné uvažovat o návratu k vhodnému zaměstnání. Doporučit lze spíše lehčí zaměstnání převážně v sedu, eventuelně na kratší pracovní úvazek. Ze sportu a pohybových aktivit je vhodné plavání (ne prsa!), cvičení ve vodě, jízda na kole a procházky. Vylučte sporty, při kterých jsou nutné podřepy, klek na kolena, vzpírání těžkých břemen a doskoky.